Station Terneuzen: Wanneer stopt daar weer een trein?

Eén van de meest curieuze stationsemplacementen in Nederland is misschien wel dat van Terneuzen. Er liggen zo'n zes sporen, netjes eindigend met een stootblok, en er staat een oude loods waar een trein naar binnen kan rijden. Het geheel is overwoekerd, maar vooral aan de oostkant van de loods lijkt één en ander nog in bruikbare staat.

Dit is op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat er even verderop druk wordt gereden met goederentreinen. Nee, ze bereiken niet het oude stationsterrein - daar hebben ze niets te zoeken - maar zorgen er wel voor dat het spoor richting Terneuzen in bruikbare staat verkeert. Op deze foto uit 2008 zie je rechts zelfs een goederenwagon staan. 

Op 7 oktober 1951, de dag dat mijn vader precies een maand oud was, floot de laatste conducteur op zijn fluit. Sindsdien is het er stil. De Duitsers hadden veel infrastructuur ontmanteld in de oorlog en de particuliere spoorwegmaatschappijen hadden niet de middelen om één en ander te herstellen. Men zag zich genoodzaakt om het vervoer te staken. (Yay voor marktwerking!) Het oude stationsgebouw werd in 1984 zelfs gesloopt. Ter plekke is het lastig om te bepalen waar het moet hebben gestaan, maar de enige plek die in aanmerking komt qua ruimte en situering is het parkeerterrein aan stadszijde. 

De roep om heropening van de lijn klinkt steeds luider. Soms is het een roepende in de woestijn, zeker wanneer het gaat om een verbinding met de rest van Nederland, maar dankzij de groei van de meerdere (zee)havens in het gebied wordt de politiek langzaam warm gemaakt voor het opstarten van reizigersdiensten. (Zie bijvoorbeeld de laatste zin in dit artikel.)

Er is ooit sprake geweest van plannen voor een spoortunnel onder de Westerschelde als onderdeel van de Deltaspoorlijn, die vanuit Rotterdam dwars door Zeeland zou lopen om via België aan te sluiten op de destijds nog aan te leggen Kanaaltunnel. Uiteraard liep dit spaak op de benodigde centen en ook nu, ondanks het toenemende goederenvervoer, de ervaringen met de bouw van de Westerscheldetunnel, de voortgaande discussie over heropening van de IJzeren Rijn, de mogelijkheid aan te sluiten op de Betuwelijn en het feit dat de benodigde 400 meter helling beschikbaar zijn mits station Terneuzen verdiept wordt aangelegd, zal deze tunnel er nooit komen. 

Nee, als het station ooit weer open gaat, komt de trein uit België. Lokaal ziet men het al helemaal voor zich, zoals in dit artikel en bijbehorende video's van Omroep Zeeland wordt gezegd. Hoe dan ook, voorlopig (en zolang het graag opruimende ProRail zich kan beheersen), zal het emplacement een overwoekerd geheel blijven. Voor spoorfanaten is het evenwel een bezoekje waard.


Boekje erbij? Klik HIER voor een overzicht van al mijn boeken!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.