Wandelen langs de IJzeren Rijn

Wie vanuit Roermond zuidwaarts treint, is het vast weleens opgevallen: er buigt een spoor af naar het westen dat is onderbroken bij een weg en daarna tussen de huizen verdwijnt. Dit is de IJzeren Rijn, een in onbruik geraakt goederenspoor dat ooit door de Belgen is aangelegd. (Lees hier het Wikipedia-artikel over de achtergrond.) Pal na de Duitse grens, vanaf het dorp Dalheim, is het traject echter nog in gebruik als passagierslijn. Onlangs reisde ik af naar Dalheim om langs het Nederlandse traject naar Roermond te wandelen.

Station Dalheim is een ietwat curieuze plek. Terwijl ProRail vanuit 12 verkeersleidingposten het volledige Nederlandse spoornetwerk kan overzien en aansturen, is dit in Duitsland - ondanks de vele verlaten lokale VL-gebouwtjes - (nog) lang niet overal het geval. Ondanks de afwezigheid van ander treinverkeer kan het boemeltje uit Monchengladbach Dalheim alleen bereiken of verlaten als de lokale seinpost bemand is. Geen seinwachter betekent geen trein.  

Vanaf het perron in Dalheim loop je naar de weg, slaat linksaf en loopt langs enkele huizen en bospercelen tot (na 1 kilometer) een betonnen onderdoorgang. Hier ga je doorheen en dan meteen linksaf. Vanaf dit punt volg je de spoorbaan door het bos.

Al snel bereikt het spoor Nederland en gaat de wandeling door Nationaal Park De Meinweg. Ik had geen route (en heb ook geen aantekeningen gemaakt), maar het spreekt allemaal voor zich. Af en toe moest ik me even oriënteren, maar steeds zag ik al snel een pad, soms aan de overkant van het spoor, dat in de juiste richting ging. 

Onder het lopen merkte ik dat de natuur zo mooi is dat het volgen van het spoor niet langer het hoofddoel was. Op een gegeven moment was het in feite niet meer dan de routemarkering. Het werd gewoon een prachtige boswandeling. 

Pas bij Roermond, na ongeveer 13 kilometer, wordt het minder gemakkelijk, mooi en leuk. Aan de ene kant verschijnt een industrieterrein, aan de andere kant buigt het bospad af van de IJzeren Rijn. Toch lukte het me om met een beetje richtingsgevoel de juiste kant op te wandelen. In Roermond zelf, aan de overkant van de N293, volgde ik de Heidebaan en even later de Koninginnelaan richting het station.

PRAKTISCHE INFORMATIE

De route is ongeveer 17 kilometer. Dit impliceert een loopduur van 3,5 uur, maar omdat er soms even gezocht moet worden naar het volgende pad kan dit langer duren. 

Trein naar Dalheim: Neem trein RE13 van station Venlo naar Monchengladbach, waar een overstaptijd van 55 minuten gelegenheid biedt tot het nuttigen van een currywurst. Neem vervolgens RB34 naar Dalheim. (Mis 'm niet: de volgende gaat 2 uur later pas!)

Beide treinen zijn gratis te bereizen voor houders van het Deutschlandticket.

Online zijn verkrijgbaar via Bahn.de (€17,50) of via NS Internationaal. Let bij de laatste op de manier van aankoop: NS mag geen tickets verkopen voor het concessiegebied waar de RE13 onder valt, maar wel naar dat gebied. Met andere woorden: een kaartje Venlo-Dalheim is niet verkrijgbaar, maar Blerick-Dalheim wel. Vink hierbij "100% korting in Nederland" aan. Een kaartje kost dan €15,20. 

Heb je zelf nog een aanvulling hierop of een leuk wandelidee? Inspireer ons in de reacties!


Boekje erbij? Klik HIER voor een overzicht van al mijn boeken!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.